Introductie
Binnen Diva’s Zorgnest wordt gewerkt met een privacyverklaring. In deze privacyverklaring lees je alles over de manier waarop persoonsgegevens worden verzameld en hoe daarmee wordt omgegaan binnen Diva’s Zorgnest (vanaf hier ‘wij’ of ‘we’). Zo wordt uitgelegd voor welke doeleinden gegevens verwerkt worden. Daarnaast vindt je ook jouw rechten, met betrekking tot deze gegevens, en hoe gebruik te maken van deze rechten. De privacyverklaring kan gewijzigd worden door bijvoorbeeld wetswijzigingen. Het is daarom raadzaam de verklaring periodiek te raadplegen via onze website. We gaan zorgvuldig om met de persoonsgegevens. Wij zijn er verantwoordelijk voor dat jouw persoonsgegevens in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving en op behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt.
Deze privacyverklaring is hoofdzakelijk van toepassing op mensen die van ons zorg en ondersteuning ontvangen, maar ook op het personeel. Bezoekers van onze website hebben alleen maar te maken met het gedeelte over ‘websitebezoekers’.
Aanvullend op deze openbare privacyverklaring werken wij met een privacyreglement.
Waarom verwerken wij persoonsgegevens?
Personen die zorg en ondersteuning ontvangen
Onze rechtsgrond voor het verzamelen van persoonsgegevens is het feit dat wij deze gegevens nodig hebben voor een goede uitvoering van de zorg en ondersteuning en de zorgovereenkomst die wij hebben gesloten met de gemeenten (financiers). Wij verwerken daarbovenop enkel en alleen persoonsgegevens op basis van jouw toestemming. Voordat mensen bij ons in zorg komen dienen zij een voor de privacyverklaring toestemming te geven te ondertekenen. Door ondertekening ga je akkoord met deze privacyverklaring. Daarnaast zijn wij wettelijk verplicht om bepaalde persoonsgegevens van onze deelnemers vast te leggen in onder andere rapportages en urenregistraties, om de door ons geleverde zorg goed te documenteren. Het verwerken van persoonsgegevens is essentieel voor onze begeleiding en ondersteuning.
Personeel
We verwerken persoonsgegevens van ons personeel op basis van een wettelijke verplichting en het uitvoeren van de arbeidsovereenkomst. Het personeel is geïnformeerd welke persoonsgegevens van hen worden verwerkt en met welke doeleinden. We verwerken tevens persoonsgegevens van potentieel personeel. Wij verzamelen deze gegevens door middel van persoonlijke netwerken en het contactformulier op de website. Om de sollicitatieprocedure optimaal te laten verlopen verwerken wij gegevens met betrekking tot; geslacht, NAW-gegevens, emailadres, telefoonnummer, diploma’s/certificaten en werkervaring.
Websitebezoekers
Voor het optimaal functioneren van de website wordt er gebruik gemaakt van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van jouw computer, tablet of smartphone. Als een websitebezoeker de site betreedt, wordt er gevraagd of je de cookies accepteert, weigert of eigen voorkeuren hebt.
Welke gegevens verwerken wij?
Personen die zorg en ondersteuning ontvangen
Wij verwerken persoonsgegevens die door jou zelf en jouw toestemming aan ons zijn versterkt. Wij verwerken gegevens met betrekking tot:
- naam;
- adres;
- postcode en plaats;
- geslacht;
- geboortedatum
- BSN-nummer
- Documentnummer legitimatiebewijs;
- type legitimatiebewijs.
Van eventuele wettelijke vertegenwoordigers leggen we de volgende gegevens vast:
- naam;
- adres;
- postcode en plaats;
- geboortedatum;
- telefoonnummer;
Daarnaast verwerken wij bijzondere persoonsgegevens, ofwel gezondheidheidsgegevens:
- indicatie;
- medicatiegegevens;
- diagnose;
Aan de hand van bovenstaande persoonsgegevens stellen we een zorgplan op om zo tot goede zorgverlening en ondersteuning te komen. In de gehele periode dat jij zorg ontvangt bij ons wordt alle zorg die aan jou geleverd wordt geregistreerd en gerapporteerd op de doelen die we samen met jou hebben vastgesteld en volgens alle wettelijk geldende eisen. Wij bewaren deze informatie tijdens de wettelijk vastgestelde termijn van 20 jaar, deze termijn gaat in na het beëindigen van de zorgovereenkomst. Dit doen wij op basis van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
Personeel
Enkel leidinggevenden hebben toegang tot jouw persoonsgegevens. Het personeelsdossier is digitaal beveiligd opgeslagen en fysiek in een gesloten kast. Wij verwerken uiteenlopende persoonsgegevens van (voormalige) medewerkers en sollicitanten. Gegevens die worden verwerkt zijn:
|
Sollicitant |
Medewerker |
Oud-medewerker |
ZZP’er |
Naam en geslacht |
X |
X |
X |
X |
Woonadres |
|
X |
|
X |
Telefoon en e-mailadres |
|
X |
X |
X |
IBAN |
|
X |
|
X |
Salaris, declaraties, arbeidsvoorwaarden |
|
X |
|
X |
BSN en kopie identiteitsbewijs |
|
X |
|
X |
Nationaliteit, burgerlijke staat, geboortedatum- en plaats |
|
X |
|
X |
Functie en dienstverband |
|
X |
|
X |
Sollicitatiebrief |
X |
X |
|
|
Arbeidsverleden / CV |
X |
X |
|
X |
Opleidingen en trainingen |
X |
X |
|
X |
Verzuim |
|
X |
|
X |
Functioneringsgegevens |
|
X |
|
X |
Contactpersoon in geval van nood |
|
X |
|
X |
Allergieën/medische informatie (indien gewenst) |
|
X |
|
X |
Met wie delen wij deze gegevens?
Persoonsgegevens worden verwerkt door bedrijven die door ons zijn ingeschakeld voor de uitvoering van de overeenkomst. De wet noemt deze bedrijven ‘verwerkers’. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een bedrijf welke administratieve taken namens ons uitvoert. Met bedrijven die je gegevens verwerken in onze opdracht, sluiten wij een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van jouw gegevens. Wij blijven verantwoordelijk voor deze verwerkingen.
Daarnaast hebben we contracten gesloten met de gemeenten die de zorg en ondersteuning (op basis van de Jeugdwet en Wmo) voor de financiering van deze zorg en ondersteuning. Met hen delen we informatie om bijvoorbeeld de gemaakte voortgang van de zorg en ondersteuning te evalueren.
Wat zijn jouw rechten?
Persoonsgegevens die niet langer nodig zijn voor het doel van de verwerking worden verwijderd. Je hebt vanuit de privacy wetgeving (AVG) het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of aan te vragen dat die verwijderd worden. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken en heb je het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat je bij ons een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens die wij van jou beschikken in een computerbestand naar jou of een ander, door jou genoemde organisatie, te sturen. Voor al deze verzoeken geldt dat wij deze alleen toe zullen kennen wanneer zit wettelijk toegestaan is voor ons als zorginstelling.
Je kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van je persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van je toestemming of bezwaar op de verwerking van jouw persoonsgegevens sturen naar welkom@divaszorgnest.nl. Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door jou is gedaan, vragen wij je wel altijd om jezelf te identificeren. We reageren zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen vier weken, op jouw verzoek.
Hoe lang bewaren wij gegevens?
Wij bewaren jouw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de uitvoering van het doel waarvoor wij jouw persoonsgegevens hebben verzameld. Wanneer dit doel is verstreken verwijderen wij jouw persoonsgegevens. Echter zijn wij in bepaalde situaties wettelijk verplicht jouw persoonsgegevens langer te bewaren dan noodzakelijk is voor het doel van de verwerking.
Hoe beveiligen wij gegevens?
We nemen de bescherming en beveiliging van jouw gegevens serieus en neemt passende technische en organisatorische maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als jij het idee hebt dat jouw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op welkom@divaszorgnest.nl.
Heb je een klacht?
We willen je er tevens op wijzen dat je de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen. Dit kan rechtstreeks bij ons welkom@divaszorgnest.nl. Wanneer het een klacht betreft over het verwerken van jouw persoonsgegevens kun je die indienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons
Wijzigingen
Het is niet ondenkbaar dat onze privacyverklaring in de nabije toekomst wordt uitgebreid of gewijzigd. We raden je daarom ook aan om regelmatig op deze pagina te kijken of er wijzigingen zijn doorgevoerd. Als deze wijzigingen zeer ingrijpend van aard zijn, zullen we er voor zorgen dat ze op een duidelijke en opvallende manier gecommuniceerd worden. Deze privacyverklaring is voor het laatst gewijzigd op 30-12-2024.
Contactgegevens
Wanneer je naar aanleiding van deze privacyverklaring vragen hebt over de verwerking van jouw persoonsgegevens kun je contact op nemen met ons via het emailadres welkom@divaszorgnest.nl.
Ook kun je contact op nemen met dit emailadres wanneer je besluit je te beroepen op een van jouw rechten of een klacht heeft in het kader van onze verwerking van uw persoonsgegevens. Tevens kun je met een klacht terecht bij de autoriteit persoonsgegevens.