Zorg en ondersteuning voor kinderen van verschillende leeftijden met complexe zorgbehoeften.
0-1,5 jaar
Voor de allerkleinsten richten we ons op het opbouwen van basisvertrouwen, zintuiglijke stimulatie en de ontwikkeling van motorische vaardigheden.
1,5-3 jaar
Kinderen in deze leeftijdsgroep beginnen steeds meer hun omgeving te ontdekken. We stimuleren taalontwikkeling, socialisatie, motoriek en zelfredzaamheid
3-4 jaar
Deze kinderen worden steeds zelfstandiger. Ze ontwikkelen meer cognitieve vaardigheden en beginnen aan hun sociale interacties.
4-5 jaar
Kinderen in deze groep bereiden zich voor op de overstap naar school. De focus ligt op zelfredzaamheid, groepsinteractie en cognitieve ontwikkeling.
Doelgroep 0-1,5 jaar
De Bloesems
Voor de allerkleinsten richten we ons op het opbouwen van basisvertrouwen, zintuiglijke stimulatie en de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Spelvormen zijn gericht op het stimuleren van de vroege hechting, en de omgeving biedt een veilige ruimte voor de ontwikkeling van de eerste motorische en zintuiglijke vaardigheden.
Therapeutische inzetÂ
Ergotherapie en fysiotherapie ondersteunen de motorische ontwikkeling, terwijl logopedisten ook voor jonge kinderen al de eerste stapjes in communicatie ondersteunen.
Doelgroep 1,5-3 jaar
De Zwaluwtjes
Kinderen in deze leeftijdsgroep beginnen steeds meer hun omgeving te ontdekken. We stimuleren taalontwikkeling, socialisatie, motoriek en zelfredzaamheid. Spelen wordt een manier van leren: kinderen leren door interactie en expressie.
Therapeutische inzetÂ
Logopedie wordt ingezet voor spraak- en taalontwikkeling, en ergotherapie ondersteunt kinderen bij de eerste stapjes in zelfzorg en fijne motoriek. Osteopaten bieden ondersteuning bij lichamelijke klachten die de ontwikkeling kunnen belemmeren.
Doelgroep 3-4 jaar
De Zonnebloemen
Deze kinderen worden steeds zelfstandiger. Ze ontwikkelen meer cognitieve vaardigheden en beginnen aan hun sociale interacties. De Speelplezier Methode helpt ze bij het versterken van hun zelfvertrouwen, motorische vaardigheden en sociale interactie.
Therapeutische inzet
Fysiotherapie en ergotherapie werken aan de motorische ontwikkeling, terwijl logopedisten taalbegrip en communicatie verder ondersteunen. Psychologen bieden begeleiding voor sociaal-emotionele groei en gedragsproblemen.
Doelgroep 4-5 jaar
De Zandlopers
Kinderen in deze groep bereiden zich voor op de overstap naar school. De focus ligt op zelfredzaamheid, groepsinteractie en cognitieve ontwikkeling. Via de Speelplezier Methode blijven kinderen zich spelenderwijs ontwikkelen, met extra aandacht voor schoolse vaardigheden en zelfstandigheid.
Therapeutische inzetÂ
De therapeuten blijven betrokken, waarbij psychologen emotionele ondersteuning bieden en logopedisten, fysiotherapeuten en ergotherapeuten kinderen begeleiden in hun laatste ontwikkelingsstappen richting school.
Omvang doelgroep (6 tot 8 kinderen per groep)
Dankzij ons unieke concept met flexibele tijden en de agrarische aanpak, in combinatie met onze sterke samenwerkingspartners, verwachten we volle groepen van 6-8 medisch intensieve kinderen die momenteel thuis zitten.
Onze samenwerkingspartners spelen een essentiële rol in de ondersteuning van deze kinderen:
- Psychologie
- Preverbale Logopedie/Beginnende Communicatie:Â
- Ondersteuning van kinderen met gebarentaal.
- Kinderfysiotherapie
- Osteopathie
- Ergotherapie
Met deze multidisciplinaire aanpak bieden we een volledige en op maat gemaakte zorgomgeving voor elk kind.